Runflat Banden
Een run-flat band is een autoband die op een bepaalde manier verstevigd is zodat er op redelijke snelheid en over een redelijke afstand kan worden doorgereden in het geval van en lekke band. De belangrijkste reden om run-flat banden te monteren is om te voorkomen dat er in een onveilige situatie langs de weg een band verwisseld moet worden.
Er bestaan drie soorten run-flat banden:
1. Run-flat met versterkte zijwand
2. Run-flat met binnenring
3. Run-flat met zelfdichtende sealing
De eerste soort wordt het meest gebruikt. In deze autobanden is een versterking in de zijwand aanwezig waardoor in het geval van een lekke band op deze versterking kan worden doorgereden. Run-flats met een binnenring kunnen beschouwd worden als normale band, met een dikke, extra ring aan de binnenkant direct op de velg. In het geval van pech kun je gerust het gewicht op deze dikke ring. Als laatste soort bestaan er run-flat band met een zelfdichtende sealing. Wanneer de autoband lek raakt, zorgt de sealing ervoor dat deze weer luchtdicht wordt.
Waarom kiezen voor runflat autobanden?
Als je ooit te laat bent gekomen voor een afspraak of vergadering vanwege een lekke band, dan weet je al hoe frustrerend dat kan zijn. Als je ooit een lekke band hebt moeten wisselen in de regen, in het donker, of op de vluchtstrook van een drukke snelweg, dan weet je hoe beangstigend dat kan zijn. Dus terwijl we genieten van de vrijheid die onze voertuigen ons bieden, is het verbazingwekkend hoe snel die vrijheid verdwijnt wanneer je een lekke band hebt. Sinds de ontwikkeling van voertuigen spelen autobanden een belangrijke rol bij het bepalen van het algehele comfort en veiligheid van het voertuig. Er zijn echter weinig consumentenproducten die meer te verduren hebben dan banden, die extreme temperaturen, blootstelling aan de elementen, en aanvallen ondervinden door puin op de weg tijdens hun levensduur. En terwijl de voortdurende inspanningen voor onderzoek en ontwikkeling van de bandenfabrikanten om de duurzaamheid en levensduur van banden te verbeteren. Zie ook onze informatie over het bandenlabel.
De voordelen van runflat banden
Onlangs hebben ze een type band ontwikkeld die tijdelijk het voertuig kan handhaven terwijl de band leeg of kapot is. Deze runflat banden zorgen ervoor dat de bestuurder meer flexibiliteit heeft bij de beslissing waar de band te laten repareren. Meestal is het niet de band die het gewicht van ons voertuig draagt maar de lucht in de band zelf. Er zijn drie basiselementen die het draagvermogen van de band te bepalen, de omvang van de luchtkamer gevormd tussen de band en het wiel, de sterkte van de constructie van de band die de luchtdruk tegen houd en de hoeveelheid luchtdruk wat daadwerkelijk in de band zit. De meeste platte banden en klapbanden zijn het resultaat van lekken waar de lucht langzaam kan ontsnappen en wat onopgemerkt blijft tot het te laat is en er nauwelijks nog luchtdruk aanwezig is in de band. Daarom het bewaken van de bandspanning in real time helpt ons al voor de helft op weg. Als we banden hadden die tijdelijke mobiliteit van het voertuig mogelijk maakt zelfs na het verlies van de luchtdruk zouden we zowat onoverwinnelijk zijn. Vandaag de dag zijn er drie technologieën gebruikt als originele uitrusting van de voertuigen om de mobiliteit van het voertuig te behouden bij een lekke band. Deze zijn zelfdichtende banden, zelfdragende banden en banden ondersteund door een hulpsysteem.
Zelfdichtende autobanden als thuiskomer
Zelfdichtende banden zijn ontworpen om lekke banden direct en permanent te repareren op het loopvlak. Deze banden zijn voorzien van een gewone band constructie met uitzondering van een extra voering in de band onder het loopvlak dat is bekleed met een lekke band kit die permanent de meeste prikken van spijkers, bouten of schroeven van een inch in diameter kan afdichten. Deze banden bieden eerst een afdichting rond het object waar de band lekt en vervolgens het gat in het loopvlak vult wanneer het voorwerp wordt verwijderd. Omdat deze banden ontworpen zijn om de band onmiddellijk te verzegelen op het moment dat deze doorboord wordt, zullen de meeste chauffeurs niet eens weten dat ze een lekke band hebben. Ook omdat deze banden zijn voorzien van standaard band constructies, die de symptomen van het traditionele verlies van lucht begeleid en de bestuurder waarschuwt indien de band onherstelbaar beschadigd is. Daarom hebben zelfdichtende banden ook geen waarschuwing systeem voor te lage luchtdruk. Voor advies in de regio kan je kijken naar adressen in Zeist of specialisten in Doetinchem.
Zelfdragende autobanden als thuisbrenger
Zelfdragende banden hebben een wat stijvere interne constructie, die in staat is tijdelijk het gewicht van het voertuig te dragen, zelfs nadat de band alle luchtdruk is verloren. Om zelfdragend mogelijk te maken zijn deze banden bevestigt met typisch rubberen inzetstukken naast of tussen de lagen van hittebestendige koord in de zijwanden om te voorkomen dat de versterkende koorden niet breken in geval van verlies van luchtdruk. Ze beschikken ook over gespecialiseerde kralen waardoor de band een stevige grip behoud op de wielen, zelfs in het geval van lucht verlies. Omdat zelfdragende banden zo goed zijn in het maskeren van de traditionele symptomen van lucht verlies vereisen deze een bandenspanningscontrole systeem om de bestuurder te waarschuwen. Zonder een dergelijk systeem kan de bestuurder de te lage bandenspanning niet opmerken en kan onbedoeld leiden tot extra beschadiging van de banden door ze niet tijdig op te blazen of de band te repareren bij de eerste gelegenheid. Typisch, zelfdragende banden onderhouden de mobiliteit van het voertuig voor 50 KM bij een snelheid tot 55 KM P/U. Extra ondersteunende systemen zoals het ring systeem combineren unieke wielen en banden, in dit systeem is er een extra steunring aan het wiel dat het gewicht van het voertuig kan ondersteunen bij een drukverlies.
Hoewel deze systemen over het algemeen een betere kwaliteit bieden tijdens het rijden vanwege de stijfheid van hun zijwand die gelijkwaardig kan zijn aan een standaard band, de verplichting tot het hebben van zowel speciale wielen en speciale banden verhoogt de kosten en beperkt deze systemen in wijdverspreid gebruik. Als je bang bent, of je ongemakkelijk voelt met het idee van een lekke band te vervangen door een reserve, dan zijn de runflat banden voor jou gemaakt, maar pas wel op voor de extra kosten. En als je er van overtuigd bent dat de nadelen opwegen tegen de voordelen dan kan dit wat voor jou zijn. Hieronder vind je meer veelgestelde vragen, zie ook de algemene FAQ van Autobandenspot.nl.
Wat de meeste monteurs en klanten niet weten of juist gaan negeren , is dat er speciale velgen zijn voor runflat banden. De velgen moeten EH2+ aanduiding hebben. Dit heeft te maken met de druk van de band op de velg. Bij normale velgen zal de druk van de band anders verdeeld worden dan een EH2+ velg. Wij hebben jarenlange ervaring met wisselen en verkopen van runflat banden. Runflat banden wisselen vereist speciale bandenmontage apparaten en vaardigheden. En beide hebben wij in huis.
Runflat autobanden, zijn banden waarmee u kunt blijven rijden ondanks dat er geen lucht meer in de band zit. Door de versterkte wang (de twee zijkanten van de band) wordt het mogelijk gemaakt. Bij een lekke band kan de auto veilig doorrijden naar de eerste volgende garage. Door de versterkte wang kan je haast niet zien of de band op spanning is. Daarom zitten er op deze auto ’s standaard een bandenspanning controlesysteem. Bij de ene fabrikant, zoals Renault, wordt er met een sensor gemeten. Deze zit op de plek van de ventiel. En bij de andere fabrikant zoals BMW, kijkt de computer naar de omwenteling van de wielen. Tegenwoordig werkt BMW ook met sensoren. Elk merk hanteert zijn eigen afkorting voor runflat banden. De meeste bekende runflats coderingen zijn: SSR, ROF, ZP, EMT, DSST, RFT, EUFORIA.