Wat verstaan we onder balanceren? Een trillend stuur of vibraties in de stoel, dat zijn tekenen van on-balans, dit is niet alleen vervelend maar ook niet goed voor je auto, er kan ongelijkmatige bandenslijtage ontstaan, maar ook snellere slijtage van bijvoorbeeld: wiellagers, schokdempers, ophang-rubbers, enz. het beste kun je dit probleem zo snel mogelijk oplossen door naar een Bandenspecialist te rijden. het is aan te raden de wielen minimaal om de 15.000 km te laten balanceren.
Hoe werkt het balanceren van autobanden?
Normaal gesproken kan onbalans opgelost worden door de wielen opnieuw uit te balanceren. Dit wordt gedaan door het wiel op te spannen op een balanceer-machine en de onbalans te verhelpen met het aanbrengen van wiel gewichten. Vaak worden deze op de velg-rand geklopt en soms aan de binnenkant geplakt met kleefgewichten, dit is meestal het geval bij lichtmetalen velgen.
Andere oorzaken:
- Het kan voorkomen dat trillingen andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld dat de wielen niet meer recht zijn door putdeksels, stoepranden, en andere obstakels waar we soms niet omheen kunnen, is uw velg “krom” dan is balanceren niet genoeg, in de meeste gevallen kan een velg nog “gericht” worden. is dat niet zo zal de velg vervangen moeten worden.
- Wat ook een veel voorkomend probleem is, is dat er bij de lichtmetalen velgen de centreer-ringen er niet inzitten, deze dienen ervoor om het wiel in het midden van de naaf te houden zodat er geen slingering van het wiel ontstaat, wat ook weer trillingen veroorzaakt. Een ander voorkomend probleem kan zijn dat de remschijf niet meer 100% recht is, zodat er trillingen in het stuur ontstaan, de trillingen worden vaak heviger als er geremd wordt.
Tip: kies voor een vakgarage
Balanceren is een specialiteit die niet iedereen meester is, ga dan ook naar een echte bandenspecialist, en niet zomaar een garage bedrijf of nog erger naar “beun de haas” ieder zijn vak zeg ik altijd maar. Bandenspecialisten investeren dan ook in de modernste apparatuur en in het trainen van hun personeel. Op onze pagina vind je veel vakgarages in Den Haag, Zwolle en andere grote steden.
Banden uitlijnen
Uitlijnen betekent niets anders dan uw auto weer “in lijn brengen”. Als uw auto naar een kant trekt, of uw banden slijten niet gelijkmatig, de auto heeft een keer schade gehad of er zijn onderdelen zoals stuurkogels, fuseekogels etc. vervangen is het vaak verstandig om de auto eens door een specialist te laten uitlijnen. En waarom druk ik specialist dik, dat is omdat het uitlijnen van een auto niet alleen de sporing afstellen is, maar ook zaken zoals wielvlucht, askanteling, enz. spelen een belangrijke rol bij de uitlijning van uw auto. de verstel mogelijkheden verschillen per auto. Uitlijnen wordt ook vaak verward met balanceren (zie balanceren) hieronder hebben we de meest voorkomende symptomen opgesomd. let op dat de bandenspanning een grote rol speelt bij het mooi en rechtuit rijden van uw auto.
Wanneer moeten banden worden uitgelijnd:
- Stuur staat niet recht
- Auto trekt naar een kant
- Ongelijkmatige slijtage
- Vreemd stuurgedrag
- Zwaar sturen
- Het niet vanzelf terugdraaien van het stuur
- Het niet uitspringen van de knipperlichten
Balanceren en uitlijnen van autobanden zijn twee termen die vaak in één adem worden genoemd. Maar eigenlijk zijn het twee verschillende dingen. Waar bij uitlijning de banden van een auto weer loodrecht op de weg worden gezet, wordt bij balanceren de balans van een band weer hersteld. Het kan namelijk gebeuren dat er een onbalans in de band van een auto ontstaat. Een expert moet dan deze onbalans opzoeken en opheffen. Dat doet hij doormiddel van een contraloodje. Wij zullen je hier meer vertellen over het proces en waarom het balanceren van autobanden zo belangrijk is.
Nadat de banden op je auto worden gemonteerd, moeten ze worden gebalanceerd. Datzelfde geldt ook na een eventuele reparatie van de banden. In principe gebeurt dat standaard wanneer je deze klussen in de garage laat uitvoeren. Maar wanneer je auto trilt, dan moet er ook naar de balans van de autobanden gekeken worden. Een standaard gevolg van niet goed uitgebalanceerde autobanden is namelijk dat er trillingen ontstaan. Vaak is dit vooral merkbaar op de wat hogere snelheden, vanaf een kilometer of 60 per uur. Door die trillingen krijg je een ongelijkmatige en vroegtijdige slijtage van de autobanden. Maar niet alleen dat! Ook de wielophanging van de auto kan snel slijten door de trillingen die de slecht gebalanceerde banden veroorzaken. Tot slot zorgen de trillingen ook nog voor een snellere vermoeidheid van de bestuurder.
Het balanceren van je autowielen kan alleen in een garage gebeuren. Er is namelijk een banden balanceer apparaat voor nodig, waarmee de technicus de balans weer kan herstellen. Hierop kan de technicus zien waar de banden onregelmatigheden vertonen, wat hij dan kan repareren. Het handigste is om dit te combineren met de APK keuring. Het doel van de technicus is om de wielen over de hele omtrek even zwaar te maken. Hiervoor worden kleine loodjes gebruikt, waardoor de band weer helemaal in balans wordt gebracht. De auto blijft zo ook op hogere snelheid stabiel rijden. Het beste is om alle vier de banden tegelijkertijd te balanceren. Hierdoor zal je auto weer optimaal op de weg komen te liggen. Een auto-verlagingset kan ook bijdragen aan een betere wegligging.
Ik ben Michiel, bandenspecialist bij autobandenspot.nl. Ik adviseer klanten over de diverse soorten banden, de montage en het onderhoud. Ik blog regelmatig over ontwikkelingen op het gebied van zuinigheid (milieuvriendelijkheid), snelheid en prijzen / aanbiedingen.